شرکت های بزرگی مانند گوگل، توییتر، لینکدین و غیره در جهان فعالیت می کنند که روش مدیریتی آنها بسیار خاص و قدرتمند است. سازمان های زیادی وجود دارند که علاقمند هستند از روش مدیریت این شرکت ها مطلع شود زیرا شرکت هایی همچون گوگل دارای زیر مجموعه بسیار زیادی می باشند و مطمئناً روشی که برای مدیریت زیر مجموعه های این نوع از شرکت ها استفاده می شود می تواند یک روش خاص باشد. لازم به ذکر است بدانید اگر برندهای دیگر هم از این روش استفاده کنند می توانند درصد رسیدن به موفقیت را به شدت افزایش دهند. ما در این مقاله قصد داریم به روش مدیریتی شرکت های بزرگ اشاره کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.

در ادامه بهتر است ذکر کنیم نام این روش OKR است که مخفف عبارت Objective & Key Results می باشد. شاید برای شما سوال پیش بیاید مزایای استفاده از سیستم OKR چیست؟ در این مقاله شما به طور کامل با 10 مزیت اصلی استفاده از سیستم OKR آشنا خواهید شد در نتیجه پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما در وب سایت candoosms همراه باشید.

سیستم OKR چیست؟

این سوال یکی از متداول ترین سوالات که توسط بسیاری از افراد مطرح می‌شود و ما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم تا شما ادامه مقاله را با درک بهتری مطالعه کنید. در ابتدا بهتر است بدانید تمامی سازمان ها و شرکت ها برای رشد دادن کسب و کار خود اهدافی را دنبال می کنند. برای تحقق یافتن این اهداف مطمئنا باید افرادی که در سازمان ها کار می کنند با یکدیگر هماهنگی قابل توجهی داشته باشند. مخصوصاً زمانی که یک سازمان دارای زیر مجموعه های زیادی باشد به علت پیچیدگی بیشتر در کار وجود هماهنگی اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.

همانطور که در قسمت بالا مطالعه کردید OKR مخفف عبارت Objective & Key Results می باشد. معنی این عبارت (اهداف و نتایج کلیدی) است. در واقع در OKR راهکارهایی وجود دارد که با استناد به آن می توانید به صورت فصلی و سالانه به تعریف و پیگیری اهداف و ارزشیابی نتایج آن بپردازید. اگر به دنبال این هستید تا متوجه شوید از OKR چه بازخورد را می توان دریافت کرد بهتر است شرکت گوگل را برای شما مثال بزنیم که توانسته با استفاده از این روش تعداد کارمندان خود را از ۴۰ نفر طی ۲۰ سال به ۶ هزار نفر افزایش دهد. در نهایت اگر شما هم قصد دارید برای راه اندازی کسب و کار بزرگ اقدام کنید مطمئناً آشنایی با مزایای استفاده از سیستم OKR برای شما بسیار مفید خواهد بود.

کندو - مزایای استفاده از سیستم OKR

مزایای استفاده از سیستم OKR

بررسی عبارت Objective & Key Results

OKR از دو بخش Objective و Key Results تشکیل شده است که در این بخش از مقاله باید به طور کامل با هر بخش به صورت مجزا آشنا شوید. در ادامه همراه ما باشید تا به طور کامل نسبت به عبارت Objective & Key Results آگاه شوید.

هدف (Objective) چیست؟

اولین بخش به هدف مربوط می شود. توجه داشته باشید هر شرکت برای خود اهدافی دارد و باید به دستاوردهایی برسد. هدف را میتوان یک مکان بر روی نقشه در نظر گرفت که شما قصد دارید در برای تفریح به آنجا سفر کنید. در نتیجه برای این سفر باید شرایطی را در نظر بگیرید برای مثال باید سوخت ماشین را تکمیل کنید. مواردی هم در کسب و کارها وجود دارد که برای رسیدن به هدف باید آنها در اولویت قرار داده شوند.

 نتیجه کلیدی (Key Result) چیست؟

مطمئنا زمانی که یک هدف مشخص می کنید باید برای تحقق آن تلاش کنید تا بتوانید بهترین بازخورد را دریافت نمایید. نتیجه کلیدی دقیقا مانند فاصله رسیدن مبدا به مقصد بر روی نقشه می باشد. شما برای دریافت نتیجه درست در کسب و کار باید در یک مسیر به اصولی ترین شکل ممکن پیش بروید تا بتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

مهمترین دلایل استفاده از OKR در سازمان‌ها

دلایل متعددی وجود دارد که باعث می شود سازمان ها از سیستم OKR استفاده کنند. اگر بخواهیم چند دلیل مهم را ذکر کنیم بهتر است به دلایلی همچون رسیدن به اهداف مشترک بین مدیران و کارمندان یک سازمان، مسیر منظم برای پیشرفت سازمان، افزایش تمرکز و بهره وری در کارمندان و مدیران،مشارکت و تعهد کارمندان و شفافیت بهتر و کار تیمی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کندو - مهمترین دلایل استفاده از OKR

مهمترین دلایل استفاده از OKR

مزایای استفاده از سیستم OKR

در این بخش از مقاله تصمیم داریم به بررسی مزایای استفاده از سیستم OKR بپردازیم زیرا سیستم OKR دارای مزایا بسیار زیادی می باشد که همین مسئله باعث پیشرفت کسب و کار شما می گردد. شاید دوست داشته باشید نسبت به مزایای استفاده از سیستم OKR آگاه شوید. در این صورت بهتر است بدانید استفاده از این سیستم دارای مزایایی همچون (چابکی و اتخاذ تصمیمات مؤثرتر، کاهش زمان برای تعیین اهداف، ارتباطات واضح و مشخص، مشارکت کارمندان، استقلال و مسئولیت پذیری، موثر برای کسب و کار، فواید فرهنگی، هم راستایی استراتژیک، اجرایی محور و تمرکز، پیشرفت منظم و کارکنان متعهد) می باشد. در ادامه تصمیم داریم تمام این مزایای را در پاراگراف های مجزا مورد بررسی قرار دهیم.

چابکی و اتخاذ تصمیمات مؤثرتر

یکی از مزیت های اصلی استفاده از OKR ایجاد چرخه هدف کوتاه تر است. در واقع شما با استفاده از سیستم جلسات هفتگی برگزار می کنید. مطمئنا برگزاری جلسات هفتگی موجب می گردد با تغییرات سازگاری بهتری داشته باشید. از سوی دیگر سیستم OKR کاهش خطرات و ضایعات را به همراه خواهد داشت. با توجه به این موارد به راحتی می توانید تصمیمات موثر تر و بهتری بگیرید.

کاهش زمان برای تعیین اهداف

سیستم OKR بسیاری ساده است این مسئله باعث می‌شود تا فرایند تنظیم هدف سریعتر صورت بپذیرد. لازم به ذکر است بدانید شما با استفاده از سیستم OKR می توانید در کمترین زمان بهترین تصمیمات را بگیرید.

ارتباطات واضح و مشخص

شفافیت و سادگی این سیستم باعث می شود تا نیروهای یک سازمان سیاست ها، اهداف و اولویت ها را راحت تر درک کنند که همین مسئله باعث پیشرفت چشمگیر در مدیریت سازمان می شود.

مشارکت کارمندان

در این سیستم میزان مشارکت کارمندان در سطح بالایی قرار دارد زیرا رویکرد دو جهته این سیستم باعث می شود درصد تعامل بین کارمندان و سازمان به شدت افزایش پیدا کند.

استقلال و مسئولیت پذیری

استقلال و مسئولیت پذیری در سیستم OKR موج می زند، چون هر تیم سمت و سوی مشخصی میگیرد و میتواند برای دستیابی به OKR آزادانه عمل کند. دقیقا همین موضوع باعث افزایش مسئولیت پذیری کارمندان و مدیران می شود.

کندو - استقلال و مسئولیت پذیری

استقلال و مسئولیت پذیری

 مؤثر برای کسب و کار

بر اساس تحقیقات انجام شده کارمندانی که از سیستم OKR استفاده می کنند نسبت به کارمندانی که طیق سیستم OKR کار نمی کنند در شغل خود تاثیر مثبت بیشتری داشته اند. نکته بسیار مهم این است کارمندانی که از OKR استفاده نمی کنند هم برای وارد شدن به این چرخه مشتاق هستند و تصمیم دارند وارد این چرخه شوند.

فواید فرهنگی

بسیاری از شرکت ها هدف ندارند. استفاده از این سیستم باعث ایجاد تمرکز، همسویی و شفافیت در کار می شود. سه عاملی که نام بردیم تاثیر زیادی بر روی موفقیت یک سازمان دارد.

هم راستایی استراتژیک

هم سوی بودن مدیران و کارمندان یک شرکت برای رسیدن به هدف مشترک بسیار مهم است. در بسیاری از شرکت های هدف مشترک وجود ندارد که این مسئله میتواند به مرور زمان باعث نابودی شرکت شود. این سیستم کمک می کند تا مدیران و کارمندان در یک مسیر  حرکت کنند.

اجرایی محور

در سیستم OKR اولویت بندی صورت می پذیرد و اولویت با کارهایی است که تاثیر بیشتری بر روی رشد و مدیریت درست کسب و می گذارد.

تمرکز، پیشرفت منظم و کارکنان متعهد

زمانی که هدف بین کارمندان و مدیران مشترک باشد مطمئنا به علت میزان تمرکز بر روی یک هدف، سرعت رسیدن به آن به شدت افزایش پیدا می کند. از سوی دیگر OKR به کارمندان و مدیران کمک می کند تا تعامل و اجرا استراتژی را به بهترین شکل ممکن درک کنند.

سخن آخر

ما در این مقاله تمام تلاش خود را کرده ایم تا شما نسبت به مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم OKR آشنا کنیم. لازم به ذکر است بدانید ما در این محتوا مهمترین دلایل استفاده از OKR در سازمان ها را مورد بررسی قرار دادیم. از سوید دیگر ۱۰ نمونه از مهمترین مزایای استفاده از این سیستم را معرفی کرده و بررسی نمودیم. مطمئنا در حال حاضر می دانید سیستم OKR چیست؟ و میتوانید این سیستم را در سازمان خود اجرا کنید. در نهایت امیدواریم مطالب موجود در این مقاله توانسته باشد اطلاعات کاملی در مورد سیستم OKR و مزایای استفاده از آن در اختیار شما قرار دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
📝 مقالات تخصصی بیش از 1000
📮 هدف آموزش بازاریابی پیامکی
📈 ماموریت رونق کسب و کار
⚙️ آموزش +20 ابزار پیامکی