هر تعاملی که یک مشتری برای شما به ارمغان می‌آورد، به عنوان یک تجربه محسوب می‌شود. اگر به دنبال بهترین تجربیات برای ایجاد بهترین تصویر در ذهن مشتریان خود هستید، بازاریابی تجربی می‌تواند قدرتمندترین ابزار شما باشد.  بازاریابی تجربی به شما کمک می‌کند تا دید نام تجاری خود را گسترش دهید و تأثیر بهتری بر روی مخاطبان خود بگذارید. 

مثال‌هایی از بازاریابی تجربی

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ۴۹ درصد از شرکت کنندگان رویداد شرکت شما، فیلم‌های رویداد را در رسانه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند. فرض کنید حدود نیمی از مهمانان شما می‌خواهند یک ویدیوی خسته کننده و بیهوده از رویداد شرکت یا برند شما را به صورت آنلاین ارسال کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ 

حال، از طرف دیگر، فرض کنید به یک رویداد تجاری رفته‌اید که در آن همه یک بازی کامپیوتری انجام داده‌اید و لباس شخصیت‌های آن بازی را پوشیده اید. اگر ویدیوی برند شما در این حالت نمایش داده شود، فکر می‌کنید دیگران درباره کسب‌وکار شما چه فکری خواهند کرد؟ چه تاثیری بر ذهن مردم خواهید داشت؟ یا اگر بتوانید از اعضا دعوت کنید تا یک ویدیوی جذاب را نشان دهند، مشارکت کنند و نظر بدهند، چه؟ البته هیچ کدام از ما دوست نداریم نمایشی را دنبال کنیم که خسته کننده باشد و ما را برای همیشه از چشم بیاندازد. با استفاده از بازاریابی تجربی، می‌توانید به شرکت کنندگان خود این احساس را بدهید که یک برند ارزشمند هستید و آن‌ها را وادار کنید همیشه شما را به خاطر بسپارند. 

 

تعریف بازاریابی تجربی 

هر روز چند پیام بازرگانی می‌بینید؟ چند تا جدول می‌بینید؟ کدام یک بعد از مدت‌ها در ذهن شما مانده است؟ کدام را بهتر به خاطر دارید؟ احتمالاً بسیاری از آن‌ها را به خاطر ندارید. 

بازاریابی تجربی نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن مشتریان با ایجاد تجربیات واقعی جذب و علاقه‌مند می‌شوند. تاکید این نوع بازاریابی بر این است که مشتری بتواند برند را تجربه کند و خاطره‌ای خوب و ماندگار از این تجربه در ذهنش باقی بماند. خاطره‌ای که حتی بعد از مدت‌ها به یاد خواهد آورد. 

به عنوان مثال نیروگاه EnergyX را در نظر بگیرید. برای اینکه مشتریان طعم این نوشیدنی انرژی‌زا را بچشند، بعد از هر بازی، این برند معروف در کامیونی رنگارنگ و روشن از در خروجی ظاهر می‌شد و نوشیدنی‌های رایگان را به طرفداران می‌داد. در عین حال برای خریدهای آتی بین مشتریان احتمالی کارت‌های تخفیف توزیع کرد. به این ترتیب مشتریان به خرید بیشتر تشویق شدند و این خاطره را با تجربه‌ای فراموش نشدنی و جالب در ذهن خود در نظر گرفتند. 

در این مطلب به شما خواهیم گفت که چگونه استراتژی درستی برای این کار ایجاد کنید و چرا باید در وهله اول به بازاریابی تجربی تکیه کنید. 

کندو - استراتژی بازاریابی تجربی

استراتژی بازاریابی تجربی

10 مرحله استراتژی بازاریابی تجربی 

بازاریابی تجربی تمام مخاطبان شما را درگیر می‌کند و آن‌ها را به رویدادهای شما علاقه‌مند می‌کند. اما نه فقط به این دلیل که این رویدادها به طور مستقیم رخ می‌دهند. برای جذب و تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان خود در رویدادها و اطلاعیه‌های خود، باید یک استراتژی بازاریابی تجربی مناسب داشته باشید. با کمک ایجاد یک استراتژی بازاریابی، نام تجاری خود را زنده کنید. 

از این ۱۰ مرحله برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی تجربی برای کسب و کار خود استفاده کنید. 

مرحله ۱: مخاطبان خود را بشناسید

بیشتر شرکت‌ها آنقدر درگیر برنامه‌ریزی بقیه کارها هستند که فراموش می‌کنند ابتدا به چه کسی خدمت کنند و چه کسی باید درباره برند بیشتر بدانند. برای شناخت بهتر مشتریان خود، سعی کنید زمان بیشتری را با مدیران فروش و حساب سپری کنید و از آن‌ها بخواهید اطلاعات عمیق‌تری در مورد مشتریان شما ارائه دهند. 

مرحله ۲: شعاری واضح داشته باشید که با برند شما همسو باشد

برای موفقیت در مراحل مختلف بازاریابی تجربی، باید پیام مناسبی داشته باشید و بتوانید با مخاطبان خود ارتباط بهتری برقرار کنید. 

به دقت در مورد پیامی که می‌خواهید ارسال کنید فکر کنید، مطمئن شوید که با تصویری که می‌خواهید در مورد برند بگذارید مطابقت داشته باشد و کاملاً واضح باشد. 

مرحله ۳: چیزی مفید بدهید! 

موفق‌ترین کمپین ها، کمپین‌هایی هستند که چیزی به مخاطب یاد می‌دهند یا چیز مفیدی به او می‌دهند. به جای فروش محصولات خود در کمپین خود، سعی کنید ارزش بیشتری را به مخاطبان خود ارائه دهید. 

مرحله ۴ : از واقعیت افزوده استفاده کنید

اگر بتوانید عناصر دنیای آنلاین را وارد دنیای آفلاین خود کنید، می‌توانید از واقعیت افزوده استفاده کنید. اگر مخاطبان در رویدادهای شما می‌گویند: «وای! این عالی است!» و وقتی بعداً آن رویداد جالب را به یاد می‌آورند، شما موفق شده‌اید تأثیر ماندگاری در ذهن آن‌ها ایجاد کنید. 

مرحله ۵: شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI‌های خود را تعیین کنید

پس از کمپین، باید بدانید که چقدر موفق هستید. برای اندازه گیری این موفقیت، شاخص‌هایی باید از قبل توسعه داده شوند. 

کندو - مراحل استراتژی بازاریابی تجربی

مراحل استراتژی بازاریابی تجربی

مرحله ۶: سعی کنید بامزه باشید

شما باید پیام برند خود را پخش کنید. هنگام طراحی استراتژی بازاریابی تجربی برند خود، فراموش نکنید که موقعیتی برای ایجاد سرگرمی در نظر بگیرید زیرا سرگرمی ویروسی است و به سرعت پخش می‌شود. وقتی بتوانید مخاطبان خود را سرگرم کنید، می‌توانید تصمیم بگیرید که چیزی به آن‌ها بفروشید یا نه. 

مرحله ۷: برنامه ریزی از قبل را شروع کنید

اگر از برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی خود صرف نظر کنید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. لحظه آخر همیشه کار زیادی وجود دارد و برنامه ریزی نکردن و ایجاد تغییرات لحظه آخری برای شما گران تمام می‌شود. 

مرحله ۸: تحقیق خود را انجام دهید

اطمینان حاصل کنید که به طور کامل در مورد نیازها و تجهیزات مورد نیاز خود تحقیق کرده اید. سایر داستان‌های کمپین بازاریابی دیجیتال موفق را بخوانید و بیاموزید. 

مرحله ۹: رویداد خود را بازاریابی و تبلیغ کنید

از رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی کمپین خود استفاده کنید زیرا اکنون رسانه‌های اجتماعی به یک ابزار بازاریابی و تبلیغات قدرتمند تبدیل شده اند. 

مرحله ۱۰: از UGC یا محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده کنید

اگر مخاطبان برند خود را تشویق کنید تا در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها یا مکان‌های دیگر درباره شما صحبت کنند، بنویسند یا عکس‌ها و ویدیوهای خود را پست کنند، اعتبار باورنکردنی ایجاد کرده‌اید. 

 

سخن آخر

فراموش نکنید که بازاریابی تجربی، امروزه تغییرات زیادی در فرآیند بازاریابی ایجاد کرده است بنابراین، قبل از اینکه خیلی دیر شود، استراتژی بازاریابی تجربی برند خود را تعریف و طراحی کنید. 

هر بار که می‌توانید مخاطبان هدف خود را خوشحال کنید، به کسب و کار خود سود اضافه کرده اید. بازاریابی تجربی به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری در مخاطب ایجاد کنید. این احساس خوب باعث ایجاد وفاداری به برند می‌شود. 

تبلیغات دهان به دهان مهمترین فایده‌ای است که یک برند می‌تواند از بازاریابی تجربی به دست آورد. وقتی بتوانید مشتری خود را خوشحال کنید، آن‌ها این خوشحالی را به دیگران هم منتقل می‌کنند و شما را تحسین می‌کنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
📝 مقالات تخصصی بیش از 1000
📮 هدف آموزش بازاریابی پیامکی
📈 ماموریت رونق کسب و کار
⚙️ آموزش +20 ابزار پیامکی