چقدر مشتریان خود را می شناسید؟ یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بازاریابان، صاحبین مشاغل و کسب‌وکارهای و تیم های محصول و طراحان مرتکب می شوند این است که پرسونای خود را نمی‌شناسند و در نتیجه درک کافی از نیازهای مشتری خود ندارند به همین دلیل است که شناخت پرسونا بسیار مهم است. در ان مقاله قصد داریم به تعریف دقیق و درستی از پرسونا و دلیل اهمیت آن را بررسی کنیم.

پرسونا چیست

اگر از افرادی باشید که به دنیای تبلیغات و مارکتینگ علاقه داشته باشید، متوجه تغییر در روند انواع تبلیغات و بازاریابی شده‌اید، حتی تبلیغات تلویزیونی هم نسبت به چند دهه اخیر نیز دچار تغییراتی شده است. اگر متوجه این تغییرات در روند مارکتینگ شده‌اید، پس کلمه «پرسونا» را هم حتما شنیده‌اید. اما پرسونا چیست؟ اجازه دهید با مثالی ساده، پرسونا را تعریف کنیم. تصور کنید شما صاحب کارخانه تولیدات محصولات لبنیاتی هستید و در تولیدات اخیر خود، به شیر ویتامین‌هایی را اضافه کرده‌اید که می‌تواند به روند رشد کودکان کمک کند. از طرفی می‌دانید که سلامت کودکان چقدر برای والدین آن‌ها مهم است. پس طبق داده‌ها و اطلاعات که از مشتریان خود کسب کرده‌اید، پرسونای اصلی شما را والدین تشکیل می‌دهند. شناخت پرسونا که شامل خصوصیات کامل مشتریان، شامل، سن، جنس، شغل و… است بینشی به شما می‌دهد، که با بررسی و شناخت دقیق آن می‌توانید به آن نیاز پاسخ داده و مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کند.

کندو - اهمیت شناخت پرسونا

اهمیت شناخت پرسونا

چرا شناخت پرسونا مهم است

شناخت پرسونا می‌تواند ارزش و بینش فوق العاده‌ای را برای کسب‌وکارها فراهم کند، به طور مثال می‌تواند:
• نیاز مشتریان بهتر درک می‌شود و تولید کنندگان می‌تواند محصولاتی متناسب با نیاز آن‌ها تولید کنند.
• به توسعه محصولات کمک می‌کند.
• باعث اولویت بندی تولیدات می‌شود.
• باعث ایجاد هم‌سویی در کسب‌وکارها می‌شود و محصولات طبق نیازهای مشتریان تولید می‌شود.
• وقتی پرسونا، مشتریان واقعی کسب‌وکار شما هستند، شناخت آن‌ها به شما کمک می‌کند، محصولات و حتی محتوای تولیدی در وب‌سایت خود را بر اساس سلیقه و نیازهای آنان تهیه کنید.
• اما شناخت پرسونا به فروش بیشتر کمک می‌کند.

هر کسب‌وکاری به چند پرسونا نیاز دارد

هر کسب‌وکار و شغلی می‌تواند چندین پرسونا برای محصولات و خدمات خود داشته باشد اما تعداد تقریبی آن می‌تواند بین 3 تا 5 شخصیت باشد. اما لازم است که گفته شود تعدد پرسوناها می‌تواند پیام اصلی محصولات و خدمات شما را کم‌رنگ کند.

کندو - پرسونا مارکتینگ

آشنایی با انواع پرسونا

حالا که با نقش و تاثیر پرسونا در مشاغل و کسب‌وکارها آشنا شدید لازم است تا با انواع پرسونا نیز آشنا شوید و پرسونا از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرند.
پرسونای هدفمند Goal-directed
هنگامی که محصولی تهیه می‌شود، این سوال پیش می‌آید که آیا تحقیقات و اطلاعات دریافت شده آن‌قدر کامل و دقیق هستند تا نیازها و خواسته‌های پرسونای هدف برطرف شود و آیا آن محصول برآورده کننده نیاز پرسونای هدفمند هست یا خیر!

پرسونای مبتنی بر نقش Role-Based
برای طراحی پرسونای مبتنی بر نقش، تمرکز اصلی بر خود شخصیت است. در این پرسونا که باید به صورت کاملا هدفمند انجام پذیرد، پرسوناها در این دیدگاه، به طور گسترده تحت تاثیر داده‌ها هستند، به این معنی که چنین پرسوناهایی چگونه می‌تواند بر کیفیت محصولات و خدمات کمک کنند.

کندو - معرفی انواع پرسوناها

معرفی انواع پرسوناها

پرسونای درگیرکننده Engaging
پرسوناهای درگیرکننده می‌توانند هم مبتنی بر هدف و هم مبتنی بر نقش باشند. این نوع از پرسونا زمانی طراحی می‌شود که کسب‌وکار پیش‌تر با آن‌ها در تعامل بوده باشد. به این صورت که با طراحی دقیق‌تر و عمیق‌تر به شکل‌های 3 بعدی به شناخت بیشتر از آنان رسید. درست مثل مثال والدینی که پرسونای اصلی محصولاتی لبنیاتی هستند که در آن‌ها برای رشد بیشتر کودکان از ویتامین استفاده شده است.

پرسونای خیالی Fictional
طراحی چنین پرسونایی زمانی کاربرد دارد که اطلاعات از طریق تعامل با مشتریان حاصل می‌شود و بیشتر برپایه حدس و گمان است.

کندو - هاتجر چیست

کلام پایانی

دنیای تبلیغات نسبت به چند دهه پیش کاملا تغییر کرده است. مشاغل و کسب‌وکارها علاوه‌بر سایر موضوعات باید بر نقش و تاثیر پرسونا محصولات و خدمات خود نیز شناخت کافی را کسب کنند. در واقع پرسونا همان مشتریان واقعی کسب‌وکارها هستند، افرادی که باید به نیازها و خواسته‌های آنان توجه بسیار زیادی شود تا موجب نرخ بازگشت سرمایه شود. در این مقاله به زبانی ساده به توضیح مفهوم پرسونا، نقش و اهمیت آن‌ها پرداختیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
📝 مقالات تخصصی بیش از 1000
📮 هدف آموزش بازاریابی پیامکی
📈 ماموریت رونق کسب و کار
⚙️ آموزش +20 ابزار پیامکی